اخبار

روایت یک دورهمی در تهران با میزبانی از ناشران بین‌الملل

نگاهی به نخستین فلوشیپ نشر تهران نشان می‌دهد که ناشران ایرانی برای حضور در نشر بین‌الملل باید با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به دوازه‌ های ورود به جهانی شدن موسسات انتشاراتی خود قدم بگذارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جامعه نشر ایران، تخستین نشریاری یا فلوشیپ نشر را با میزبانی از ۳۰ ناشر از ۲۰ کشور اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۴ تجربه کرد. یک دورهمی فراملی که ظرفیت‌های پنهان ادبیات کودک و نوجوان را به کشورهای مختلف معرفی کرد.

چند ماه پیش از شروع فلوشیپ، ۱۶۳ هزار ایمیل برای معرفی نشریاری تهران به ناشران و آژانس‌های ادبی کشورهای مختلف ارسال شد و ۹۱ ناشر از ۳۴ کشور آلبانی، آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، الجزایر، بنگلادش، برزیل، چین، مصر، اتیوپی، مجارستان، هند، اندونزی، عراق، ایتالیا، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، مالزی، مغولستان، نپال، نیجریه، مقدونیه شمالی، عمان، پاکستان، فیلیپین، روسیه، عربستان، اسپانیا، سوریه، ترکیه، ازبکستان و ویتنام ثبت‌نام کردند؛ در نهایت ۳۰ ناشر انتخاب شدند.

۳۲ ناشر ایرانی نیز با انتخاب انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، برای حضور در این رویداد انتخاب شدند. ۱۶ قرار ملاقات در ۳ روز برگزاری فلوشیپ ادبی تهران بین ناشران ایرانی و ناشران و آژانس‌های ادبی هماهنگ شده بود.

از ۲۲ اردیبهشت‌ماه، سالن فلوشیپ سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران در فضایی به وسعت ۹۰۰ متر مربع در جنوب غربی مصلی در بخش جنوبی رواق غربی در دو بخش، آماده برگزاری فلوشیپ بود؛ بخش اول، شامل سالن افتتاحیه و کارگاه‌ها و نشست‌های مرتبط و بخش دوم، بخش مذاکرات برای قرارهای ملاقات ناشران برای خرید و فروش حق نشر آثار.

ماحصل این برنامه سه‌روزه تا به حال امضای ۱۶۲ قرارداد کاری بین ناشران ایرانی و خارجی بوده است؛ ثمره‌ای که پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. هدف اصلی این فلوشیپ ایجاد ارتباط میان ناشران خارجی و داخلی و تمرکز آن بر بازار کتاب کودک و نوجوان بود. اقدامی هدف‌گذاری شده که نتایج آن سال‌های آینده قابل بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *